Evaluering af pilotprogram for Nordisk Ministerråd

Resumé af rapport: På vegne af Nordisk Ministerråd udførte LEARN | RIGHT evalueringen af Det Nordiske Pilotprogram: Teaching Controversial Issues & Managing Controversy. Vores evalueringsrapport bidrog med:· Resultater vedrørende deltagernes udbytte af pilotprogrammet og anvendelse af manualerne i praksis
· Dokumentation af manualernes udbredelse
· Anbefalinger til videre arbejde med manualerne

Læs hele evalueringsrapporten her

LEARN|RIGHT stod i 2017 for evalueringen af det nordiske pilotprojekt Teaching Controversial Issues & Managing Controversy.

Vores hovedopgave var at evaluere, hvorvidt de to manualer, udviklet af Europarådet, som pilotprogrammet skulle teste, bidrog til at styrke de deltagende nordiske skoleledere og læreres personlige og professionelle evner til at håndtere kontroversielle emner, og dermed deres evner til at skabe trygge læringsrum og skolemiljøer.

Pilotprojektet blev varetaget at det Europæiske Wergelandscenter (EWC) i Norge, som stod for udvælgelse og koordinering mellem de fem landes 13 testskoler og eksperter, en introduktionsworkshop i Oslo og Utøya samt en afsluttende evalueringsworkshop.

LEARN|RIGHT sendte et spørgeskema til deltagerne fra de 13 testskoler forud for workshoppen, for at afklare læringsbehov og indsamle baggrundsinformationer. Vi deltog på workshoppen for at observere og interviewe deltagerne. Efter workshop-dagene udarbejdede vi et spørgeskema, der indsamlede deltagernes læringsudbytte fra workshoppen. Efter deltagerne havde haft tid til at afprøve aktiviteterne på deres skoler, indhentede vi deres erfaringer og refleksioner over manualernes anvendelse gennem et afsluttende spørgeskema, ligesom vi deltog i og indsamlede erfaringer fra den afsluttende evalueringsworkshop med deltagerne i Oslo.

Resultaterne fra evalueringen blev samlet i en skriftlig rapport, som blev præsenteret af LEARN|RIGHTs direktør, Maria Løkke Rasmussen, på et møde med Nordisk Ministerråds DIS-netværk i København i december 2017. Evalueringsrapporten sammenfattede deltagernes udbytte af pilotprojektet, herunder hvilke aktiviteter, som deltagerne havde afprøvet på deres skoler, samt hvor mange de havde præsenteret manualerne for. Desuden omfattede rapporten en række anbefalinger til en videre udrulning af manualerne i de fem nordiske lande.[/one_half_last]

Om Det Nordiske Pilotprogram ‘Teaching Controversial Issues & Managing Controversy’

I 2017 gennemførte Wergelandscenteret som en del af Nordisk Ministerråds program “Demokrati, Inklusion og Sikkerhed” et pilotprogram for skoleledere og lærere baseret på Nordisk Ministerråds manualer Teaching Controversial Issues og Managing Controversy.
Formålet med pilotprogrammet var at hjælpe skoleledere og lærere med at anerkende værdien af at engagere unge mennesker i en demokratisk dialog om kontroversielle emner samt at styrke skoleledere og læreres selvtillid og kompetencer til at skabe demokratisk dialog om kontroversielle emner som en del af deres hverdagspraksis i skolen.Skoleledere og lærere fra 13 skoler i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige deltog i maj 2017 i en tredages workshop på Utøya og gennemførte efterfølgende aktiviteter fra manualerne på deres respektive skoler. Pilotprogrammet blev afsluttet med et endagsevalueringsforum i København. Erfaringerne fra forløbet blev samlet i LEARN|RIGHTs evalueringsrapport.